Zo kom je de feestdagen optimaal door!

De kerstperiode is de gezelligste tijd van het jaar. Veel sfeer, lekker eten en goed gezelschap. Maar ook kortere nachten, vollere glaasjes en misschien zelfs wat stress! Je gezondheid en je huid kunnen er al eens onder lijden. Met onze tips haal je het meest uit de feestdagen om 2020 toch stralend te kunnen starten!

Veel en vettiger eten

Of je nu het record ‘kroketjes eten’ op jouw naam schrijft aan de feesttafel bij oma of je je achteraf vol overgave op de kerststronk stort: het is behoorlijk moeilijk om je niet te overeten deze periode. Wellicht word je ook nog eens op meerdere plaatsen verwacht om te vieren. Waarbij iedere gastheer uiteraard zijn uiterste best doet om een zo lekker mogelijk gerecht op tafel te toveren. Boter wordt niet gespaard, calorieën worden niet geteld en riemen worden niet te strak aangetrokken.

Uiteraard is het op Kerstmis en Nieuwjaar maar normaal dat je zorgeloos kan genieten van al het lekkers dat je wordt voorgeschoteld. Maar om een opgeblazen gevoel of gewichtstoename zoveel mogelijk te beperken, kan je tussen de feesten door best voldoende ‘goede’ voedingsmiddelen op het menu zetten. Vezelrijke voeding zoals groenten en fruit, peulvruchten, granen en noten, maar ook magere eiwitten en probiotica kunnen je lever en darmen helpen om ongewenste stoffen uit je lichaam te verwijderen. En wanneer je spijsvertering beter functioneert en je lichaam optimaal afvalstoffen afvoert, zal ook je huid minder hinder ondervinden van al dat eten.

Minder slaap

Aftellen tot middernacht betekent ook dat je vaker pas laat in je bed ligt. Naast een vermoeide geest, levert dat ook heel wat ongemakken op voor je lichaam. Je circadiaanse ritmes worden verstoord, waardoor o.a. het beschermings- en herstelmechanisme van je huid niet meer optimaal is afgesteld. Door slaaptekort wordt je huid dan ook valer en bleker of je krijgt last van wallen of donkere kringen onder de ogen.

Voldoende rust vermindert stress en ontstekingen zodat je lichaam op z’n best kan functioneren. Probeer dus toch voldoende slaap in te bouwen en op de andere dagen je zoveel mogelijk aan een routine te houden. Zorg ervoor dat je slaapkamer donker, stil en goed verlucht is. En vermijd zoveel mogelijk het gebruik van elektronische apparaten voor het slapen gaan. Een kwalitatieve nachtrust is essentieel om je huid te laten recupereren van al de uitdagingen die de feestdagen met zich meebrengen.

Stressssssssss

Je moet ervoor zorgen dat de cadeautjes op tijd onder de boom liggen, nog een perfecte outfit vinden en misschien zelfs koken voor zowat een voltallig voetbalteam. Breekt bij jou vooral het angstzweet uit als je aan de feestdagen denkt? Probeer stress toch zoveel mogelijk te vermijden, want het is nefast voor jouw eindejaarsgevoel én voor je huid!

Stress veroorzaakt een chemische reactie in het lichaam die de huid gevoeliger maakt. Het is dus bijna logisch dat eczeem, rosacea of irritaties de kop opsteken wanneer je onder druk staat. Daarnaast maakt een gestresseerd lichaam het hormoon cortisol aan, wat de talgproductie verhoogt en zorgt voor die vervelende onzuiverheden en puistjes. Ook koortsblaasjes zijn een veelvoorkomend kwaaltje dat vaker voorkomt tijdens stressvolle periodes. Stress bemoeilijkt zelfs het genezingsproces van een aantal huidproblemen. Kleine wondjes, huiduitslag en onzuiverheden zullen minder snel verdwijnen wanneer jij en je huid onder langdurige druk staan.

Probeer dus het ‘moeten’ wat te beperken en vooral te genieten in het moment zelf. Van die unieke kerstsfeer, van het gezellig samenzijn en van alle familieleden of vrienden die je dicht bij je hebt. Als het allemaal net iets minder dan perfect is, merkt er waarschijnlijk niet eens iemand dat op. Neem tussendoor ook voldoende tijd om af en toe te rusten of wat te bewegen. Tijdens het sporten wordt je bloedsomloop gestimuleerd, wat je lichaam helpt detoxen. Bovendien helpt beweging je stress verminderen en voel je je er energieker en gelukkiger door.

Koud & grauw weer

Tijdens de eindejaarsperiode liggen de temperaturen rond het vriespunt. We kruipen dan het liefst van al dicht bij de kachel en spenderen het grootste deel van onze tijd binnen. Met al die feesten zit je ook al ganse dagen aan tafel. Misschien lijkt het niet erg aanlokkelijk om naar buiten te trekken, maar het is de beste remedie tegen vermoeidheid, stress of een verstoorde spijsvertering.

Een wandeling in een winters landschap kan ook erg mooi zijn, zelfs zonder sneeuw. Snuif de frisse lucht op, geniet van de natuur en absorbeer de vitamine D van de winterzon. Bewegen op zich is trouwens bevorderlijk voor een goede nachtrust en helpt stress verminderen. Zelfs tussen de verschillende gangen van het feestmaal in kunnen jullie met z’n allen spontaan een korte wandeling maken om het eten te laten zakken. Waarna jullie weer helemaal klaar zijn voor het volgende gerecht.

Meer alcohol

Er staan ongetwijfeld al heel wat feestjes ingepland in je agenda voor de komende dagen. En daar kan de champagne al eens rijkelijk vloeien. Alcohol levert je lichaam en huid sowieso weinig voordelen op, maar tijdens de feestdagen hoort het er af en toe gewoon bij. Als je toch een glaasje wil drinken, kies je best voor rode wijn. Die bevat minder suiker dan de witte variant en is rijk aan resveratrol, hét wonderingrediënt dat rimpels doet vervagen.

Probeer sowieso ook voldoende af te wisselen met water. Niet alleen je huid zal je dankbaar zijn, de regel “één glas alcohol, één glas water” is ook erg doeltreffend tegen een kater. 😉